Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 30. juli 2013

Elven gjennom Berlin

Man kan ikke være i Berlin uten et besøk på elven Spree.



Vi kjøpte billetter til en rundtur på tre timer med Reederei Riedel. Den gikk fra Märkisches Ufer og slik som kartet over viser.  Det var veldig varmt i Berlin denne dagen og vi var veldig glad for at det ble solgt kaldt drikke og iskrem om bord.
En staselig bygning på Rolandsufer  som opprinnelig huset Berlin Gaswerk. Nå en designhøyskole.



Janowitzebrücke Bahnhof er stasjon både for Ubahn og Sbahn, og er derfor et sentralt knutepunkt i Berlins kollektivtransport. Flere fergeselskaper har stoppested her eller på andre siden av elven - Märchisher Ufer
 
Eastside Gallery fra elvesiden. Helt til høyre ligger idrettshallen O2 World.
















Oberbaumbrücke mellom bydelene Kreuzberg og Friedrichhain sto ferdig i 1896. I 1902 ble spor til U-Bahn. Brua ble ødelagt under krigen, men gjenoppbygd. Byggingen stoppet opp i 1961 da muren ble bygd tvers over broen. Nå er broen ferdig restaurert, og Ubahn over den ble ferdig i 1995.















Radialsystem V, Berlin Wasserwerk fram til 1999. Nå kunst og kultursenter.
http://www.radialsystem.de/rebrush/en/rs-haus-geschichte.php
Hotell nHow på Stralauer Allee.













I Friedrichshain dreide vi av fra Spree og inn i Landwerhkanal. Kanalen ble bygd i 1845-1850 og er 10,7 km lang. Den går gjennom Kreuzberg og Tiergarten og ender i Charlottenburg.

Kanalen har sluser i begge ender og brukes i dag bare av turistbåter
  
Kanelen går rett forbi den nye bydelen Potzdamer Platz.
Forsvarsdepartementet ligger på Reichpietsufer i en bygning fra 1847/48.
Så skulle vi gjennom slusene ved Tiergarten.








Charlottenburger Tor var byporten mellom byen Berlin og byen Charlottenburg.  ( 17.juni gaten)

Anløpet for båten heter Salzufer fordi det lå et saltmagasin her i 1847.
















Så er vi ute i Spree igjen. Denne flotte bygningen på en drømmetomt er "bare" et forsikringsselskap.
Hauptbahnhof.
Dette er deler av Deutsche Bundestag. Marie Elisabeth Lüders Haus på den ene siden av eleven er forbundet med Paul Löbes haus på den andre siden med en gangbro.




Friedrichsstrasse bahnhof ligger sentralt i Berlin og er et viktig knutepunkt.

I hele perioden med muren hadde både Ubahn og Sbahn fra Vest-Berlin stoppested her, slik at dette var den viktigste grensepasseringen fra vest til øst.



Museumsinsel med Berliner Dom

Rett etter Domen er Berlin Stadtsloβ under gjenoppbygging. Det opprinnelige barokkslottet ble sterkt skadet under krigen og ble revet under store protester fra Vest-Tyskland i 1950.
Tre av veggene i den nye bygningen er kopier av det gamle barokkslottet mens den fjerde veggen mot eleven blir moderne og vil reflektere bygningen som lå her fra 1976, Republikkens Palass.





















Neuer Marstall sto ferdig i 1901 og var rideskole, stall og vognstall for keiseren. Etter 1.verdenskrig var det blant annet bibliotek. Bygningen ble sterkt skadet under 2.verdenskrig og ble delvis gjenoppbygd.









Nicolaiviertel ligger i det som var den gamle byen Cölln på vestbredden av Spree  og som ble slått sammen med Berlin i 1307. Kvartalet ble bebodd av håndtverkere og var helt uforandret med sine trange og krokete gateløp fram til 2.verdenskrig da det ble helt ødelagt. Bydelen ble rekonstruert og gjenoppbygd til Berlins 750 års jubileum i 1987.





Da ble også Ephraimpaleet rett bak Nicolaikartalet gjenoppbygd. Dette er en rokokkobygning som ble revet i 1935 for å gi plass for en bredere vei. Alle bygningsdelene ble bevart og bygningen ble gjenreist i 1987.

På den vestre siden av eleven da vi kjørte nedover ligger DDR-Museum og DDR-Restaurant.

Vi fikk ikke tid til besøk denne gangen, men det står høyt på lista neste gang.







Og da var turen på elven over for denne gang.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar