Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 11. oktober 2015

Sju generasjoner med bilder

Noen ganger dukker det opp en utfordring på en annen blogg og denne gangen gjaldt det gamle og nye bilder. "Hvor mange generasjoner med ubrutt linje har du bilder av?"

Jeg har bilder av alle mine oldeforeldre. Dessuten av to tippoldemødre og et sett tippoldeforeldre. Så når jeg avslutter med mine barnebarn utgjør det sju generasjoner.

Min tippoldemor Sophie ( 1857-1899) hun har jeg skrevet om før, og selv om jeg har fått flere bilder av henne siden den gang velger jeg å bruke det bildet som min familie alltid har hatt.

I dåpen til min søster i 1959, ble det tatt et bilde av min oldemor Sigrid (1890 - 1979), mormor Thorbjørg (1909-2002), min mor (f 1938) og oss to jentene.











I 1989 ble det tatt en nytt bilde av fire generasjoner. Min mormor, mor, meg og mine to barn (f 1983 og 1985).




Og så i 2013 og 2015 kom 7.generasjon på foto til verden.



Jeg tar også med bilder av oldefar og hans foreldre. Min tippoldefar Fredrik Ziener (1854- 1943) fikk Kongens fortjenstmedalje for sin store innsats ved etableringen og gjennom 51 års arbeid ved Christiania Adressebok. Han og tippoldemor Albertine (1859-1934) De fikk 12 barn i løpet av 22 år. Tre av sønnene døde som små.
Min oldefar Thorbjørn (1886-1974) var ansatt ved NSB i 39 år. Startet som lokomotivpusser i Oslo i 1903, senere fyrbøter på Ofotbanen og avsluttet som lokomotivfører på Dovrebanen.

  

Jeg har sånn glede av å eie disse bildene og vite så mye som jeg vet om min forfedre. Jeg skulle gjerne visst  mer, men det er ikke sikkert at mine oldeforeldre eller tippoldeforeldre ville fortalt så veldig mye mer om jeg hadde spurt.

Og det er Cathrine med slektsbloggen Til fedrende som spurte etter bilder. Hun er en ordentlig slektsforsker.

1 kommentar :

  1. Så fine bilder du har, og det var ordentlig artig å lese å se de forskjellige generasjonene. Din tippoldemor var jo bare nydelig.

    SvarSlett