Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 1. mars 2017

Vårtegn 2017: mye vann

For åttende gang vil jeg skrive om hvordan våren lister seg inn her hos oss. Ved å starte akkurat 1.mars kommer jeg i mål på den siste vårdagen 31.mai.

1.mars har gjennom årene gitt veldig ulikt uttrykk for at våren er i anmarsj. Noen år har det vært mye snø, andre år har det vært nesten bart, og det har kommet nye snøfall langt inn i mars

Det var meldt ekstreme nedbørsmengder over vårt område natt til i går. Det regnet kraftig da vi la oss mandag kveld og det regnet tett tirsdag formiddag. I sånne situasjoner er vi bekymret for om vannmengden på dette jordet kan bli en trussel for kjelleren vår.

Heldigvis hadde det smeltet såpass i bakken at det nye vannet kunne renne rett i dreneringen. Det betyr at når islaget på jordet tiner vil det også renne unna.

Så årets første vårtegn er smelting.

1 kommentar :

  1. Ja, det husker jeg fra da der jeg bodde før alt vannet som samlet seg på de frosne jordene. Ha en fin dag i regnet, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett