Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 10. november 2017

Årets juleplan

Det er 44 dager til jul og all min erfaring tilsier at det er på tide å starte forberedelsene, eller iallefall lage arbeidsplanen. Et gammelt ordtak sier at godt planlagt er halvt gjort. Det mener jeg at stemmer. Jeg slipper å ha alt jeg skal gjøre eller huske på i hodet - det er bare å gjøre det som står på planen.

Jeg må vel innrømme at hos meg er planen ferdig forlengst. En del av mine gjøremål før jul inkluderer noen andre så planene må koordineres. Det betyr ikke at det er for sent for andre å lage sine planer, enten på et ark som min eller i en notisbok.

Jeg er helt sikker på at graden av juleforberedelser vil variere fra hjem til hjem. På Jul i bestemorshage har jeg skrevet om det stresset og presset mange føler før jul, og hvordan man kan lage jul på 1-2-3. Jeg har også skrevet om alt som skjer før jul, og om det er nødvendig å være med på alt. Jeg har også skrevet om julens mat og baketradisjoner, og hvordan man kan velge for å skape nye tradisjoner.

Min plan har jeg lagt på Jul i bestemors hage. Jeg er helt sikker på at ingen andre kan bruke akkurat den planen. Jeg sprer kakebaking over mange dager, andre foretrekker en lang bakedag.
Og til deg som pleier å kjøpe noen julesmåkaker som bæres inn og ut, dropp det. Bak heller  noe som dere liker. Hjemmebakte julesmåkaker, iallefall de jeg lager, smaker faktisk så godt at det er sjelden noe må legges tilbake i boksen. Så kanskje vil du bake en av dem.

Jeg gleder meg for tiden vi går inn i, og vet at jeg trenger hver eneste av de dagene som er igjen til å få det slik jeg vil. Lykke til med juleforberedelsene.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar